سلام

در انتهای متن درس اول فارسی پنجم ، نوشته ای از خانم نانسی سویتلند با ترجمه آقای حسین سیدی نقل شده که در اون نویسنده اومده آفریده های ساکت خدا رو معرفی کرده .

به نظر بنده این متن با اون چیزی که در قرآن اومده تضاد داره. در سوره مبارکه اسرا آیه 44 می خونیم :

تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الأَرْضُ وَ مَن فِیهِنَّ وَ إِن مِّن شَیْءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدَهِ وَلَکِن لاَّ تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ إِنَّهُ کَانَ حَلِیمًا غَفُورًا .

آسمان هاى هفتگانه و زمین و هر کس که در آن هاست او را تسبیح مى‏گویند و هیچ چیز نیست مگر اینکه در حال ستایش تسبیح او می‏ گوید ولى شما تسبیح آنها را نمی شنوید به راستى که او همواره بردبار [و] آمرزنده است .

طبق این آیه قرآن ، اصلا آفریده ی ساکتی وجود نداره و همه به نوعی تسبیح گوی خدای متعال هستند منتهی ما ممکنه درکی از نحوه ی عبادت اون ها نداشته باشیم .

بنابراین این بخش از متن درس به استناد آیه ای که مطرح شده دارای اشکال هست .

از طرفی طبق اون چیزی که خانم نانسی سویتلند در کتابش گفته ما صدای مورچه رو هم نمی شنویم در حالی که در سوره مبارکه نمل ، گفتگوی حضرت سلیمان علیه السلام با یک مورچه نقل شده ! اگه مورچه اون طوری که از ظاهر امر پیداست، ساکت و بی صداست پس چطور با حضرت سلیمان علیه السلام هم صحبت شده؟

بنابراین توصیه می کنم ، معلمان پنجم در تدریس این قسمت دقت لازم رو داشته باشند، و به بچه ها بگن، ساکت از این لحاظ که ما صدای اون ها رو نمی شنویم.

موفق باشید